Zorg voor ALLE kinderen.



We proberen er te zijn voor alle kinderen, elk met zijn of haar eigenheid.
Dat doen we op verschillende manieren.


Zorg in de klas:
Uiteraard worden de noden van alle kinderen in de eerste plaats opgevangen in de klas. De leerkrachten nemen hiervoor al enkele maatregelen op voorhand. Dit noemen we preventieve basiszorg. Enkele voorbeelden hiervan zijn: visualisaties aanbrengen, er wordt nagedacht over de beste klasorganisatie, we werken planmatig aan de sociale vaardigheden van elk kind, we spreken kinderen aan op een stimulerende manier, we werken in de lagere jaren heel veel met concreet materiaal, ...


Verhoogde zorg:  

Als het preventief werken onvoldoende blijkt te zijn gaan we een stapje verder in de ondersteuning. We noemen dit ook wel 'verhoogde zorg'. Soms worden er sticordimaatregelen genomen. Enkele voorbeelden: zorggroep, kangoeroeklas, het gebruik van een tafelkaart, rekenmachine, stappenplannen, koptelefoons, voorleessoftware, ..

Wanneer een leerling afhaakt voor één of ander leerstofonderdeel wordt er geremedieerd door de klastitularis. Dit betekent dat sommige leerlingen wat extra geholpen worden door de leerkracht. Dit gebeurt op verschillende manieren, opnieuw afhankelijk van de noden van het kind.

Ook kinderen die extra uitdagingen nodig hebben, worden eerst opgevangen door de klastitularis. Wanneer zij voor een bepaald onderdeel van de leerstof reeds bewezen hebben dat ze dit beheersen (door middel van een pretoets) krijgen ze ‘ander werk’. Dit ‘ander werk’ leert de kinderen omgaan met moeilijkheden en leert hen opdrachten op een goeie manier aan te pakken.







Zorg in de kleuterklas
Juf Kerlijne komt tijdens de week enkele momenten de klas overnemen waardoor de klasjuf extra tijd krijgt om met enkele kinderen aan de slag te gaan en hen verder te begeleiden. Dit is zo voor kleuters die het moeilijker hebben met bepaalde onderdelen, maar ook voor kleuters die nood hebben aan extra uitdaging.



De zorggroep (vanaf het lager):  
Wanneer de extra uitleg binnen de klas door de klastitularis ontoereikend blijkt te zijn, kan het wenselijk zijn om dit kind even extra te ondersteunen.


De extra ondersteuning kan in de klas gebeuren of buiten de klas, afhankelijk van de noden van het kind.

In overleg met de klastitularis en het zorgteam wordt bepaald wanneer een kind uitbreiding van zorg krijgt zodat op dat moment geen nieuwe leerstof wordt aangereikt aan de klasgroep.


In de wijkafdeling Mariasteen zorgt juf Kerlijne voor de extra zorg. 
In de 2e graad is juf Hilde verantwoordelijk voor de uitbreiding van zorg. 
In de 3e graad is juf Tineke hiervoor verantwoordelijk. 








Zorg in de kangoeroeklas:
Omdat we zorg voor ALLE kinderen belangrijk vinden, investeren we ook in een kangoeroeklas.
Wanneer de uitbreiding van de leerstof en het ‘ander werk’ onvoldoende blijken te zijn, kunnen we ervoor opteren om uw kind op te nemen in de kangoeroeklas. Dit gebeurt altijd in overleg met het zorgteam, de klastitularis en de ouders.
Na een proefperiode van 6 weken gaan we evalueren of de kangoeroeklas een meerwaarde is voor uw kind.


De kangoeroeklas wordt gegeven door juf Karine




Communicatie is belangrijk! 
We houden van open en eerlijke communicatie. 

Als we merken dat uw kind nood heeft aan extra zorg zullen we dit met u bespreken. 

Als u zorgen hebt over de ontwikkeling van uw kind bent u uiteraard ook steeds welkom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten